MBA som globalt varemærke?

Det er med den internationale ledergrad Master of Business Administration (MBA) som med varemærket Cola: Den kan fås hvor som helst, når som helst. Fra Argentina til Zimbabwe, fra Ankara til Aalborg er der MBA-programmer for dem, der søger verdens mest anerkendte og misundte lederuddannelse. MBA-graden har en høj prestige i alle kulturer og sprogområder.

Det er en kompleks beslutning at vælge et MBA-program. Valget afspejler dermed de fleste lederes hverdag: At træffe beslutninger i et dynamisk miljø.

 

Mange MBA-programmer verden over

På www.findmba.com kan man finde oplysninger om mere end 2.500 MBA-programmer i samtlige lande. Men i modsætning til Cola, er der stor variation i kvaliteten af de enkelte programmer, da en MBA er et særdeles problematisk  og varierende varemærke.

På ovennævnte adresse kan den opmærksomme surfer regne ud, at ca. 32% af de 2.500 MBA-programmer er amerikanske, 6% er britiske, 17% fra skoler i resten af Europa, 19% fra Asien, mens de resterende 26% er fordelt på resten af verden. De amerikanske MBA-skoler reklamerer typisk med en varighed på ca. 21 måneder for en fuldtids MBA, mens det typiske fuldtidsforløb i Europa er 9-14 måneder. En MBA kan således være udformet på forskellig vis alt efter, hvor man kigger hen i verden.

Dermed er MBA’en som varemærke problematisk. Mærket varierer i kvalitet fra land til land og fra skole til skole. Forskellig længde, indhold, studieform, internationaliseringsgrad, adgangskrav og pris gør det vanskeligt at foretage en direkte sammenligning. Nogle vil mene, der mangler regulativer, men ligesom på Cola-markedet er der ingen global kvalitetsinstans.

Akkreditering af MBA

The Association of MBAs’ (AMBA) vision er at opretholde kvalitetsstandarder på MBA-markedet til gavn for business schools, studerende, alumner og arbejdsgivere gennem akkreditering. AMBA vurderer business schools’ MBA-programmer verden over, og dem, som AMBA mener opfylder et vist kvalitetsniveau, får en AMBA akkreditering.

Dog har ingen MBA-skole opnået en dominerende stilling på verdensmarkedet som f.eks. Coca Cola, Microsoft og McDonald har. Det stærkeste mærke på markedet er sandsynligvis Harvard, men det er kun tilgængeligt for dem, der rejser til USA for at studere fuldtid i 2 år. Trods de programmer der udbydes online, er MBA-markedet nemlig præget af geografiske begrænsinger. De fleste studerende vælger et MBA-program, der ligger tæt på dem selv og deres arbejdsplads. Det gælder især dem, der vil tage en Executive MBA.

 

Ingen nemme genveje

Derfor er der ingen nemme genveje, når man som leder skal at vælge MBA-program. Det væsentligste er naturligvis, at MBA-forløbet harmonerer med lederens og virksomhedens behov, ønsker, tid og økonomi.

Du vælger kun én gang

Det vigtigste i MBA-verdenen er imidlertid at bemærke, at en ansøgers ledelsesmæssige potentiale afspejles direkte i den grundighed, som lægges for dagen forud for valget af forløb og MBA-mærke.  De forskellige MBA-programmer kan variere i udbytte, og derfor er det vigtigt at sætte sig ind i, hvad det konkret er for et sæt kompetencer, der udvikles på programmet.

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
You may also like

Hvem er Raina Brands – MBA-underviser på AVT Business School

Raina Brands er en af AVT’s dygtige undervisere på vores MBA. Hun forsker i adfærd i organisationer og er Assistant Professor hos London Business School. Hun har en PhD i Management Studies fra Judge Business School, University of Cambridge, en kandidat i organisationspsykologi og en bachelor i psykologi fra Queensland University. Raina Brands udgives i en række peer reviewed […]

Read more

MBA som globalt varemærke?

Det er med den internationale ledergrad Master of Business Administration (MBA) som med varemærket Cola: Den kan fås hvor som helst, når som helst. Fra Argentina til Zimbabwe, fra Ankara til Aalborg er der MBA-programmer for dem, der søger verdens mest anerkendte og misundte lederuddannelse. MBA-graden har en høj prestige i alle kulturer og sprogområder. […]

Read more