Sådan får du mest muligt ud af case metoden på AVT Business School

Case metoden er en stor del af undervisningsmaterialet og læringsfilosofien hos AVT Business School. Metoden er udviklet af Harvard Business School i 1920’erne, og er fortsat i dag én af grundstenene hos den anerkendte skole.

Årsagen til, at også AVT Business School har valgt at inkorporere metoden er, at det er en dybtgående læringsmetode, som adresserer erhvervslivets største udfordringer. Hver case repræsenterer en reel forretningsudfordring, hvor protagonisten er den person, som skal løse den præsenterede udfordring. De studerende forventes, at sætte sig ind i protagonistens sted og diskutere de forskellige nuancer og muligheder de ser, samt hvorledes de mener at udfordringen bør løses.

 

Der er to årsager til, at case læringen adskiller sig fra at have almindelig klasseundervisning. For det første opnår du mere engagerede diskussioner ved de præsenterede cases, idet alle de studerende har forskellige perspektiver og syn på situationen. For det andet – selvom at der et underliggende teoretisk koncept ved hver case (indenfor for eksempel strategi, ledelse, regnskab), er fokus lagt på anvendelsen af teorien i praktiske situationer.

Metoden bringer derved teorien til livs og medfører en konstant relevans for den studerende.

Da case metoden er essentiel for læringen på AVT, får du her en række råd til, hvordan du kan få mest muligt ud af case metoden.

  1. Dan dit eget synspunkt

Det kan være svært at forberede sig på en case diskussion. Man kan let komme til, at bruge alt for lang tid på en case, hvis man fokuserer på alle små detaljer i situationen og forsøger at finde supplerende materiale. Ofte er dette unødvendigt. Formålet med metoden er nemlig, at forstå casens kontekst, det teoretiske perspektiv, samt at danne sit eget synspunkt på casen. Tag dig tid til at danne et synspunkt, du ville kunne forklare andre, men undgå at blive skræmt, hvis der er noget i casen du ikke forstår eller kan svare på. Når først du har dannet dig en holdning og diskuterer situationen med andre, vil du få overblik over hele casen.

  1. Lær af andre

Som du begynder at lære de andre personer på dit hold bedre at kende, vil hele oplevelsen af case diskussionen blive bedre. Alle vil med tiden slappe mere af og blive mere trygge i, at diskutere med de andre studerende. Dette gør klassediskussionerne mere autentiske, åbne og sjove.

  1. Aktiv lytning

Hver case skaber typisk en del forskellige synspunkter og holdninger til den præsenterede situation, og netop dette kan du lære meget af. Sørg derfor for, at lytte aktivt til alles holdninger og forsøg at forstå deres synspunkt. Der er generelt en rigtig god stemning på holdende, hvor alle har respekt for de andre studerendes holdninger.

  1. Vær altid forberedt på et ’Cold Call’

Et ’Cold Call’ er når underviseren udvælger en tilfældig studerende til at åbne for diskussionen. Det kunne være, at bede den studerende om, at forklare situationen i den præsenterede case eller fremlægge sit eget synspunkt. Baseret på dit svar vil underviseren ofte spørge yderligere ind til det. Det kan godt lyde skræmmende med et ’Cold Call’, men det er en rigtig god øvelse, idet det åbner op for din praktiske tankegang og får dig til at overveje casen grundigere.

  1. Nyd processen

Lad vær med at være for hård mod dig selv, hvis du ikke får formuleret det bedste svar på hver case. Slap af og følg med læringsprocessen, i stedet for at bekymre dig om dine karakterer imens.

 

Ønsker du at læse endnu mere om case metoden, så se mere her

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook1
You may also like

Advokathuset DELACOUR sætter nye standarder for fremtidig ledelse

Af Nikolaj Henum Et af Danmarks større advokathuse, DELACOUR, har strømlinet og løftet barren for ledelse blandt virksomhedens partnere og nøglemedarbejdere. Sammen med AVT Business School har huset udviklet et skræddersyet program, der skal sikre, at de følger med udviklingen og kommer til at stå rigtig stærkt i markedet i fremtiden. »Vi er et rådgiverhus, […]

Read more

Private Policy

This privacy policy has been compiled to better serve those who are concerned with how their ‘Personally Identifiable Information’ (PII) is being used online. PII, as described in EU privacy law and information security, is information that can be used on its own or with other information to identify, contact, or locate a single person, or […]

Read more