Sådan får du mest muligt ud af case metoden på AVT Business School

Case metoden er en stor del af undervisningsmaterialet og læringsfilosofien hos AVT Business School. Metoden er udviklet af Harvard Business School i 1920’erne, og er fortsat i dag én af grundstenene hos den anerkendte skole.

Årsagen til, at også AVT Business School har valgt at inkorporere metoden er, at det er en dybtgående læringsmetode, som adresserer erhvervslivets største udfordringer. Hver case repræsenterer en reel forretningsudfordring, hvor protagonisten er den person, som skal løse den præsenterede udfordring. De studerende forventes, at sætte sig ind i protagonistens sted og diskutere de forskellige nuancer og muligheder de ser, samt hvorledes de mener at udfordringen bør løses.

 

Der er to årsager til, at case læringen adskiller sig fra at have almindelig klasseundervisning. For det første opnår du mere engagerede diskussioner ved de præsenterede cases, idet alle de studerende har forskellige perspektiver og syn på situationen. For det andet – selvom at der et underliggende teoretisk koncept ved hver case (indenfor for eksempel strategi, ledelse, regnskab), er fokus lagt på anvendelsen af teorien i praktiske situationer.

Metoden bringer derved teorien til livs og medfører en konstant relevans for den studerende.

Da case metoden er essentiel for læringen på AVT, får du her en række råd til, hvordan du kan få mest muligt ud af case metoden.

  1. Dan dit eget synspunkt

Det kan være svært at forberede sig på en case diskussion. Man kan let komme til, at bruge alt for lang tid på en case, hvis man fokuserer på alle små detaljer i situationen og forsøger at finde supplerende materiale. Ofte er dette unødvendigt. Formålet med metoden er nemlig, at forstå casens kontekst, det teoretiske perspektiv, samt at danne sit eget synspunkt på casen. Tag dig tid til at danne et synspunkt, du ville kunne forklare andre, men undgå at blive skræmt, hvis der er noget i casen du ikke forstår eller kan svare på. Når først du har dannet dig en holdning og diskuterer situationen med andre, vil du få overblik over hele casen.

  1. Lær af andre

Som du begynder at lære de andre personer på dit hold bedre at kende, vil hele oplevelsen af case diskussionen blive bedre. Alle vil med tiden slappe mere af og blive mere trygge i, at diskutere med de andre studerende. Dette gør klassediskussionerne mere autentiske, åbne og sjove.

  1. Aktiv lytning

Hver case skaber typisk en del forskellige synspunkter og holdninger til den præsenterede situation, og netop dette kan du lære meget af. Sørg derfor for, at lytte aktivt til alles holdninger og forsøg at forstå deres synspunkt. Der er generelt en rigtig god stemning på holdende, hvor alle har respekt for de andre studerendes holdninger.

  1. Vær altid forberedt på et ’Cold Call’

Et ’Cold Call’ er når underviseren udvælger en tilfældig studerende til at åbne for diskussionen. Det kunne være, at bede den studerende om, at forklare situationen i den præsenterede case eller fremlægge sit eget synspunkt. Baseret på dit svar vil underviseren ofte spørge yderligere ind til det. Det kan godt lyde skræmmende med et ’Cold Call’, men det er en rigtig god øvelse, idet det åbner op for din praktiske tankegang og får dig til at overveje casen grundigere.

  1. Nyd processen

Lad vær med at være for hård mod dig selv, hvis du ikke får formuleret det bedste svar på hver case. Slap af og følg med læringsprocessen, i stedet for at bekymre dig om dine karakterer imens.

 

Ønsker du at læse endnu mere om case metoden, så se mere her

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
You may also like

MBA pris – Hvad koster en MBA

Priserne på MBA-uddannelser i Danmark varierer et sted mellem 140000 til 450.000. Tager man en Executive MBA, hvor man læser på deltid samtidig med, at man arbejder,  vil det ofte være virksomheden, der betaler dele af- eller hele uddannelsen. Dette aftales eksempelvis i lønforhandlingen. En fuldtids-MBA er ofte finansieret af den studerende selv.   Pris for […]

Read more

Hvad er en MBA?

MBA er en forkortelse af Master of Business Administration og er den mest anerkendte lederuddannelse i verden. Uddannelsen er en generel lederuddannelse, der giver indblik i et bredt spektrum af emner og fagområder, så som strategi, marketing, økonomi, HR, produktionsstyring og ikke mindst personlig ledelse. MBA-uddannelsen blev skabt af Harvard Business School for mere end […]

Read more