CBA – Et springbræt til en ny forretning

Mikael Klint forvandlede sit CBA-projekt til en virksomhed, der hjælper tandlæger og dyrlæger med forretningsledelse.

Mikael Klint

Mikael Klint – Partner, Novopro & CleverDent.

Iværksætter

Da Mikael Klint skrev sig op til CBA-programmet hos AVT Business School, planlagde han kun at udbygge sit CV for at kvalificere sig til et nyt job. Men uddannelsen førte hans karriere i en  anden retning.

”Jeg havde arbejdet som salgschef hos krak i fem år, men efter virksomheden blev solgt, stod jeg uden job. Jeg følte, at jeg trængte til et bedre CV og en stærkere viden om forretningsteori, hvis jeg skulle gøre fremskridt i min karriere”, Siger Mikael Klint. Men efter CBA’en  tog karrieren en helt ny drejning.

”Jeg havde ikke et firma, jeg kunne skrive om i mit afsluttende projekt. I stedet fandt jeg på at lave en markedsanalyse, der skulle vurdere, hvorvidt et nyt forretningsprojekt kunne lade sig gøre”. En ven havde fortalt ham, at der på tandlægeklinikker er et udbredt problem med medarbejderene. De arbejder dårligt sammen på grund af et manglende fokus på ledelse blandt klinkejerne.

”Klinikejere vil gerne lede deres klinikker. Men ikke alle har de redskaber det kræver, fordi der ikke undervises i ledelse på tandlægeskolen. Tandlæger bruger næsten al tiden på at tilse patienter, og det kan skabe et ledelsesvakuum, hvor det er medarbejderne, der styrer kulturen på klinikken. Det kan føre til interne konflikter, tab af indtægter, forøgede omkostninger ved udskiftning af medarbejdere etc”.

Ny virksomhed

Ledelsesvakuumet har betydning for kundernes oplevelse af klinikken. Derfor fik Mikael Klint idéen til at udvikle en virksomhed, der ville lave undersøgelser om kunde- og medarbejdertilfredshed og tilbyde kurser i ledelse til tandlæger og dyrlæger. Han fik 12 for sit afsluttende projekt på AVT Business School og besluttede sig for at afprøve forretningsmodellen i virkeligheden. Han udviklede derfor virksomheden Novopro Analytics.
”Tandlægepatienter er generelt meget loyale kunder, men 13,4 procent skifter tandlæge hvert år. Det betyder, at ud af 20 patienter er der tre man aldrig ser igen, hvilket er et kæmpe tab.  Jeg mener, at jeg kan hjælpe tandlæger med at tiltrække nye patienter ved at lave grundige undersøgelser og give klinikker værdifulde råd”, siger Mikael Klint.

”Hvis du ikke får dine kunders holdning, bliver du styret af din egen mavefornemmelse. Det kan virkelig føre dig i en forkert retning”, siger Mikael Klint. der sammen med tandlæge H.C. Hidalgo Wulff og ledelsesekspert Niels Frederik Holm har skabt en ny virksomhed, CleverDent, som giver en bred variation af service og kurser i ledelse, forretningsudvikling og HR til klinikejere.

Forretningsstrategi

”Vi kan for eksempel opstille et advisory board til klinikejere for at hjælpe dem med de dele, der ikke relaterer sig til den specifikke behandling af patienter. Vi tilbyder rekrutteringsservice, personlig udvikling, teambuilding, operational excellence og meget mere for at hjælpe tandlæger i deres hverdag”, siger Mikael Klint.

CleverDent tilbyder en ’No Cure – No Pay’-ordning, hvor klinikker betaler en procentdel af deres øgede omsætning.
”Vi har mulighed for at se på tandlægeklinikker fra et andet perspektiv end ejerne selv kan. Vi tror meget på, at vi kan skabe mere tilfredshed blandt medarbejderne og kunderne. Dermed  kan vi gøre klinikkerne endnu mere indbringende.”

”40 procent af danskerne er bange for at gå til tandlægen og 10 procent tager aldrig af sted”, siger Mikael Klint. I følge ham har en tilfreds tandlægepatient 75,000 – 150,000 kroner i livtidsværdi. En utilfreds kunde er derimod lig et tab på 25,000-50,000 kroner.

 

– Mikael Klint dimitterede fra CBA-modulet i 2009

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
You may also like

Hvem er David J. Vogel – MBA-underviser

David J. Vogel underviser på AVT Business School’s Executive MBA. Han er førende indenfor Business Ethics og Corporate Social Responsibility (CSR) og har et professorat hos University of California, Berkeley. Han har en PhD i Political Science & Government fra Princeton  og er desuden forfatter til en række prisvindende bøger. Blandt andet “The Politics of Precaution”,  som […]

Read more

Webinar: Leadership in a Crisis

Webinar: Leadership in a Crisis Med Flemming Jensen, CEO, DSB Hvordan holder man sin forretning kørende i en tid præget af stor usikkerhed? Og hvilke tanker gør man sig som CEO om at vende tilbage til 'normalen' efter en krisetid? Mød manden der holder DSB på sporet og få hans perspektiver på, hvad "Leadership" kalder [...]
Read more