Purpose vs. Profit – Corporate CSR og etik i erhvervslivet

Ansvarlighed og etik i erhvervslivet er aktuelt som aldrig før. Men hvordan tackler man som leder et etisk dilemma, når der skal handles hurtigt, troværdigt og i tråd med forretningens værdigrundlag? Og hvordan balancerer man profit vs. purpose?

En af de førende eksperter på området, professor David Vogel fra University of California, Berkeley, var i juni måned forbi AVT Business School, for at undervise på faget Governance, Business Ethics & CSR, som findes på CBA forløbet Influential Leadership. Via Harvard cases trænes deltagerne i at navigere i “ethical decision making”, hvor egne værdier udfordres ifht. virksomhedens værdier, og hvor corporate responsibility vurderes udfra “risks” vs. “benefits”.

MBA Take Away – the MBA Oath

Havner du som leder i et etisk/moralsk eller CSR relateret dilemma, lyder rådet fra prof. David Vogel, at du stiller dig selv nedenstående spørgsmål, inden du beslutter dig for, hvordan du vil handle i dilemmaet:

→ Would I be happy for this decision to be on the public record?
→ What would happen if everybody did this?
→ How would I like it if someone did this to me?
→ Will the proposed course of action bring about a good result?
→ What are the implications of my proposed course of action for my character and the character of my organization?
→ Is the proposed course of action consistent with my espoused values and principles?

Mød David Vogel i dette video-interview, hvori han fortæller mere om indholdet på faget. Få også hans syn på, hvordan man som virksomhed imødekommer omverdens stigende fokus på ansvarlighed samtidig med, at man sikrer en profitabel forretning.

Klik her, for at se den fulde video med David Vogel

Læs mere om CBA uddannelsen Influential Leadership på 8 mdr.

 

 

 

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
You may also like

Efteruddannelse på MBA-niveau for advokater og statsautoriserede revisorer

Erhvervskundernes krav til din rådgivning stiger i kraft med, at deres forretning og strategiske udfordringer bliver mere komplekse og udfordrende. Den digitale omstilling, nye forretningsmodeller og globale makroøkonomiske tendenser påvirker og ændrer hverdagen for erhvervslivet i en hastighed og skala, som kun få er klædt på til og kan navigere i. Du skal kunne forstå […]

Read more

Mette Phillips: Rustet til forandringer

Forandringer, i måden arbejdsmarkedet vurderer kandidaters kvalifikationer, er årsagen til, at Mette Phillips har valgt at søge ind på MBA-forløbet på AVT Business School. ”Arbejdsmarkedet kræver i højere grad end tidligere, at man er universitetsuddannet. Jeg har ikke en universitetsgrad, for da jeg var yngre, så ville jeg hellere ud og have praktisk viden”, siger […]

Read more