Executive MBA kickstartede nyt forretningsområde hos Danmarks største forsikringskoncern

Tryg Forsikring har på rekordtid implementeret et helt nyt forretningsområde, "BilpartnerErhverv”, målrettet folk der handler erhvervsbiler. Det er resultatet af et intensivt MBA-forløb for en af koncernens ansatte.

Mikkel Larsen er ansat hos Tryg. I januar 2019 indledte han en Executive MBA-uddannelse hos AVT Business School. Og i oktober 2020 - små to år efter - fik han den firkantede hue med kvasten på hovedet. Mikkel Larsen kunne være ekstra stolt af sine studieresultater, der mundede ud i både et helt nyt forretningsområde for Tryg - og et nyt job for den nyudklækkede MBA’er.

Men at Mikkel Larsens Executive MBA skulle resultere i et helt nyt forretningsområde, lå ikke i kortene, da han begyndte på studiet.

"Da jeg startede, var det mere end 10 år siden, at jeg havde været på skolebænken sidst, hvor jeg afsluttede HD i afsætning (red. Mikkel har også en bachelor i geografi), så jeg følte efterhånden et vist behov for at få tanket noget strategisk viden op. Og det var så også derfor, jeg begyndte på Executive MBA-uddannelsen hos AVT Business School - dels ved hjælp af egen finansiering og dels med støtte fra Tryg. Men grunden til, at Tryg støttede op omkring det, handlede heller ikke om, at det hele skulle ende i et nyt forretningsområde – i virkeligheden var det nok faktisk som et led i noget medarbejderfastholdelse", forklarer Mikkel Larsen.

Men efter bare et halvt års tid stod det klart, at studiet kunne åbne helt nye døre for Mikkel.

"MBA-studiet indeholder jo forskellige typer af opgaveskrivning, og efter cirka et halvt år fik jeg øjnene op for, at det var en mulighed for mig at kombinere opgaverne med research på et nyt forretningsområde, og det viste sig bare at blive mere og mere spændende med tiden. Og efterhånden som jeg løbende præsenterede idéerne og mine opgaver for virksomheden, blev det også bare mere og mere aktuelt og relevant", fortæller Mikkel Larsen.

Nyt job

Det hele kulminerede med det afsluttende "Integrated Strategy Project", der blev implementeret i virkelighedens verden, og i dag er Mikkel Larsen ansvarlig for det forretningsområde, som han skrev om som en potentiel mulighed i sin hovedopgave.

"Jeg er glad for at være i Tryg og ikke mindst for at være i en virksomhed, der er stand til at genkende den slags muligheder, når de opstår. Vi er i dag fem personer i afdelingen, som blev etableret primo 2020, og vi har leveret resultater langt over forventning. Og det skal desuden ses i lyset af, at vores betingelser i en Covid-tid nok ikke har været de allermest gunstige", fortæller Mikkel Larsen og forklarer kort det nye forretningsområde:

"Vi så et behov for at møde bilforhandlerne med et forsikringskoncept til deres erhvervskunder, der er lige så professionelt, som det mange bilkøbere møder hos bilforhandlerne som privatkunder. Det satte jeg mig for at undersøge muligheden for i løbet af mit MBA-studie, hvor jeg også kunne afprøve mine idéer i en række fag som for eksempel ”Design thinking”, ”Dynamic Work Design” og ”Disruptive innovation” - for blot at nævne nogle enkelte. Det har været med til at give mig - og ikke mindst Tryg - en fornemmelse for, at det er et nyt og spændende forretningsområde at bevæge sig ind på", forklarer han. Forretningsområdet er i dag en del af et område som Trygkoncernen har valgt at fokusere på fremadrettet og som har været med til at skabe en endnu mere spændende hverdag for Mikkel Larsen i jobbet hos Danmarks største forsikringskoncern.

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
You may also like

En bedre forretning gennem bedre lederskab

Advokatfirmaer har et rygte for at være gammeldags, og at de gør tingene som de altid har gjort. Hvis du spørger Lene Lange, advokat og partner i LETT advokatfirma, er rygtet velfortjent. ”Det vil fremover blive mere besværligt for advokatfirmaer at bevare deres konkurrencefordel, fordi advokatfirmaer er meget konservative i deres tankegang. Vi driver forretning […]

Read more