Fuld plade under Corona’en

Mikael Bondo Meyer

Administrerende direktør, Sortimo

○ 45 år
○ Bor i Bagsværd sammen med sin kone og to
drenge på syv og ni år
○ Færdiggjorde sin MBA-uddannelse hos AVT Business School i efteråret 2020

Rigtig mange har i det seneste års pandemitid oplevet meget turbulens i deres arbejdsliv. Men de færreste kan måle sig med, hvad Mikael Bondo Meyer har været igennem – i løbet af tolv måneder har han prøvet at miste jobbet, han har afsluttet sin MBA-uddannelse og så er han i løbet af kort tid blevet forfremmet i sit nye job som salgsdirektør til administrerende direktør i Sortimo. Og som han selv siger – "jeg fik fuld plade i corona-året."

Hvilken arbejdsopgave fylder mest på dit bord i øjeblikket?

» Den første marts satte jeg mig i stolen som administrerende direktør hos Sortimo. Jeg havde kun været i virksomheden i to måneder, hvor jeg var blevet ansat som salgsdirektør i november efter en lang onboarding process digitalt og til dels i Tyskland. . Så meget er stadig nyt for mig endnu – men utrolig spændende og udfordrende. «

» Vi har lige være gennem en reorganisering, da vi har sagt farvel til seks medarbejdere, og ansat syv nye, så det har naturligvis fyldt en del. Det vi koncentrerer os om nu, er at skabe ro i forretningen, og ikke mindst at forberede os til fremtiden – herunder særligt post-corona. «

Hvad har været de største udfordringer, du har mødt i dit job gennem de seneste 12 måneder?

» Mine seneste 12 måneder har i den grad været turbulent – på den sjove måde, og man kan sige, at jeg har fået fuld plade. Jeg var lige inden corona ansat i Semler Gruppen, men bilbranchen blev i den grad ramt af pandemien, og jeg måtte vinke farvel til min arbejdsplads gennem mere end seks år. Jeg blev fritstillet og kunne således heldigvis dedikere al min tid til min afsluttende opgave på MBA-studiet, som jeg så færdiggjorde over sommeren. Tidligt efterår blev jeg opmærksom på en stilling som salgsdirektør i Sortimo – en tysk familieejet virksomhed, der udbyder bilindretning til varebiler – særligt målrettet håndværksindustrien. Stillingen var som skabt til min profil, og jeg søgte den og fik den tilbudt efter en god gang tysk grundighed. «

» Jeg har hele tiden gerne ville mere og ikke mindst bruge nogle af de værktøjer, jeg har erhvervet mig gennem min tid hos AVT Business School, men at det skulle gå så hurtigt, kom bag på mig. Efter to måneder blev jeg spurgt, om jeg ville overtage ansvaret for Danmark. En kæmpe udfordring og opgave, som jeg nu er i gang med at eksekvere på. «

Hvordan har du løst udfordringerne?

» Man kan dele det op i det personlige og i det faglige. «

» Rent personligt er det naturligvis altid en omvæltning, når at man mister sit job. Men jeg gjorde meget ud af ikke at gå i panik og slog koldt vand i blodet. Jeg så det derimod som en mulighed for at kunne allokere alle mine ressourcer i retning af min afslutning af MBA-uddannelsen. Da den var i hus, begyndte jeg så at søge job og ikke mindst at aktivere mine netværk. Da jeg startede hos Sortimo gjorde jeg alt for at bevise mit værd, og det skulle så vise sig at være en rigtig strategi. «

» I mit arbejde nu, som samlet set har fire måneder på bagen, har jeg sammen med organisationen gjort meget ud af at skabe den fornødne ro. Det er klart når båden gynger, og det gjorde den, så begynder medarbejderne også at søge væk. Det skete også her – og som følge heraf har det været meget afgørende, at vi hurtigt har kunne mønstre et nyt og stærkt team. «

Hvor henter du sparring i forbindelse med dit job?

» Jeg henter sparring blandt mine kolleager og i mit professionelle netværk herunder samarbejdspartnere, nære venner og ikke mindst det jeg har bygget op hos AVT business School. Jeg har også været medlem af EGN Netværk Danmark, men det er lige nu sat på stand by. «

Hvilke erhvervsprofiler inspirerer dig i dit arbejde og hvorfor?

» Jeg har mange, som jeg er inspireret af, men hvis jeg skal pege på en konkret profil, så er det Jørgen Vig Knudstorp. Det han har gjort for og i Lego og måden som han finder ind til virksomhedens kerneværdi er dybt imponerende og meget inspirerende. Men jeg vil heller ikke undlade at nævne mange af underviserne hos AVT Business School, som jeg også er inspireret af. Særligt har den tidligere Harley Davidson COO og MIT professor Don Kieffer gjort et stor indtryk på mig, og ikke mindst udrustet mig med nogle konkrete værktøjer, som jeg bruger i mit daglige virke. «

Hvad vil være de største udfordringer for din forretning i det kommende år?

» Der er mange. Men på den korte bane er det naturligvis at skabe stabilitet i virksomheden. Og så at gøre os klar til post -corona. Jeg tror at vi vil opleve, at meget vil være forandret i årene fremover, men kan vi ramme så tæt som muligt på den nye virkelighed, er vi godt på vej.
Men så er det to store opgaver som vil fylde meget for Sortimo i årene fremover. Det ene handler om hele digitaliseringen og så naturligvis den grønne bølge, der lige nu skyller ind over automobilmarkedet. «

F U N - F A C T

I det seneste år har jeg haft en del tid til at reflektere over, hvad jeg gerne ville. Og det har naturligvis også haft indvirkning på andre områder. Jeg købte i sommer en mountainbike, og jeg nyder at køre rundt på den i naturen. Og så er jeg også lidt at en sportsfreak og dyrker blandt andet crossfit og hyggegolf.

Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0
You may also like

Resource Collection – AVT knowledge sharing

At AVT we do our outmost to share knowledge and insights with you. Therefore we have compiled a collection of resources that you may find inspirational. With Covid-19 changing our way of running businesses, a lot of the current content is focused on how to lead through a crisis and navigate going forward. For example [...]
Read more

Top 5 rules for adapting your brand today

Live from Kellogg School of Management Webinar 3 June at 16:00-16:30 (CET)Is you brand still “getting the job done” for your customers?Meet Professor Kevin McTigue from one of the world’s leading schools within Marketing - Kellogg School of Management.Kevin will give you his top 5 rules for managing your brand in a crisis and share [...]
Read more