MBA’en gav værktøjerne til at redde firmaet

Firmaet var fanget i en nedadgående spiral og Flemming Bille følte at han stod magtesløs i forhold til at redde det for kollaps. Men MBA’en gav ham, til hans egen store overraskelse, de værktøjer, han skulle bruge for at redde firmaet.

”Jeg var den administrerende direktør for et firma, der var i seriøse problemer. Så seriøse at jeg forventede, at vores omsætning ville falde så dramatisk, at vi simpelthen måtte lukke ned. Derfor besluttede jeg mig for at tage en MBA, men det var kun fordi, jeg regnede med, at jeg snart skulle se mig om efter et nyt arbejde”, siger Flemming Bille, tidligere ejer og administrerende direktør for B. Bille A/S – producent af ventilatorer til industriel brug.

Heldigvis gik tingene ikke som forventet. MBA’en fik ham sat på en ny kurs, der ente med at redde firmaet og gøre det til en profitabel forretning.

Nye muligheder

”De strategiske indsigter og værktøjer, som jeg fik på MBA’en, gav mig et solidt grundlag for at generere nye ideer. Det fik mig virkelig til at tænke og åbnede mine øjne for en masse nye muligheder, som jeg ikke kunne se før”, siger Flemming Bille, som er uddannet teknikumingeniør fra DTU. ”Jeg havde ikke haft et eneste kursus i forretningsrelaterede emner på DTU, så alt på MBA’en var fuldstændig nyt for mig. Pludselig forstod jeg vigtigheden i at gøre os selv interessante for vores nøglekunder, og jeg lærte endda at tænkte disruptivt”.

Bille var en underleverandør til store konstruktionsfirmaer, der laver nøglefærdige fabrikker, og Flemming Bille fik virkelig en øjenåbner, da han fik en bedre forståelse for, hvordan processen med at købe industrielle ventilatorer så ud for kunden.

”Jeg indså, at vi blev nødt til at give vores nøglekunder 3D-tegninger af vores ventilatorer på et meget tidligere tidspunkt i planlægningsprocessen, hvis skulle gøre os nogle forhåbninger om at få kontrakterne. Vi skulle simpelthen gøre processen nemmere for dem. Det plejede at tage os lang tid at lave tegningerne, men ved at standardisere hele vores produktlinje og investere i nyt IT-udstyr, var vi i stand til levere tegningerne på bare nogle få minutter”, siger Flemming Bille.

En succeshistorie

Ændringerne gav pote. Fem år senere var udgifterne faldet med 20% og B. Bille fordoblede sin omsætning fra 2013 til 2014. Successen gik ikke ubemærket hen. I 2015 blev Flemming Bille opsøgt af Moldow, en af B. Billes største konkurrenter, med et tilbud om at fusionere firmaerne.

Tilbuddet gav ham en del at tænke over. B. Bille havde eksisteret i 50 år, og Flemming Bille havde overtaget efter sin far i 1993. Men det virkede stadigvæk som en rigtig beslutning.

”Vi var nået til et punkt, hvor vi var nødt til at lave substantielle nye investeringer, hvis vi skulle fortsætte vores vækst.  Derfor gav det mening på et strategisk plan at slå sig sammen med et større firma. MBA’en hjalp mig med at tage beslutningen om at fusionere, og den gjorde også forhandlingsfasen nemmere for mig, fordi jeg forstod, hvad der skete og var i stand til at stille de rigtige spørgsmål”, siger Flemming Bille.

I September 2015, blev B. Bille fusioneret med  Barker Fans – Tidligere Barker Jørgensens Maskinfabrik  – Som Moldow overtog i 2015. Det nye firma, BarkerBille A/S, er 100% ejet af Moldow og Flemming Bille administrerende direktør for firmaet og i spidsen for Moldow’s afdeling for industrielle ventilatorer

”Det var den rigtige beslutning at fusionere, og jeg er glad for, hvor jeg er i dag”

Flemming Bille graduerede fra AVT Business School i 2009

You may also like

Få et uvurderligt netværk på AVT Business School

Når de studerende graduerer fra AVT Business School, står de tilbage med et diplom med den anerkendte titel som MBA. Men de står også tilbage med et netværk de vil kunne trække på lang tid efter, de har forladt AVT Business School .   Et netværk af ambitiøse ledere Det der kendetegner de studerende på AVT […]

Read more

The Most Underrated Skill in Management

The Most Underrated Skill in Management...Den mest undervurderede kompetence indenfor ledelse, er evnen til at opstille den rigtige problemformulering. Organisationer og forretningsmodeller er under konstant forandring. Dette betyder for de fleste ledere, at de hele tiden skal forholde sig til nye problemstillinger, som skal løses - hurtigt. Mange ledere har tendens til at springe direkte [...]
Read more