Brænder for Purpose
Merete Gotsæd Falkenstrøm er Fundraising og Marketingdirektør i Red Barnet. I mere end 15 år har hun været beskæftiget i NGO verdenen (Non- Governmental Organisation) – en verden hun stortrives i - for hver dag hun går på arbejde, er det med en følelse af at gøre en forskel for børns trivsel og fremtid.
»At arbejde i en NGO handler i den grad om purpose, og det er for mig en kolossal drivkraft i dagligdagen. Ligesom alle mulige andre lederjob kan mit arbejde være udfordrende og til tider meget tidskrævende, men det at vide, at man gør en forskel i verden – det er det hele værd,« fortæller hun.
MBA har altid været et mål
52-årige Merete er oprindelig uddannet markedsøkonom suppleret med en HD i afsætning. Men lige siden hun havde sin gang på et reklamebureau i 00’erne, har hun haft en indre ambition om at gennemføre en Executive-MBA uddannelse.
»Jeg har altid gerne ville tage en MBA-uddannelse - ikke bare for at kunne tilbyde min arbejdsplads og mit team de bedst mulige lederkompetencer, men også for at udvikle mig selv personligt og fagligt. Men timingen med små børn omkring mig var måske ikke lige den bedste - derfor har det taget mig lidt tid, førend jeg er kommet i gang. Nu er mine børn næsten voksne (red: 15 og 20 år) og timingen for mig er helt perfekt. Jeg kan virkelig fordybe mig i hvert enkelt fag og ikke mindst omsætte den meget viden, jeg får, til mit daglige arbejde. At uddannelsen er fleksibel, så man har mulighed for at holde en pause på et tidspunkt og ikke skal forhale noget igennem, er et kæmpe aktiv,« fortæller hun.
Positivt overrasket
Merete havde store forventninger til MBA-studier og disse er i den grad blev indfriet.
»Jeg blev gjort opmærksom på AVT Business School gennem en tidligere kollega. Efter nu at have gennemført seks moduler, må jeg sige, at jeg er blevet ovenud positiv overrasket over hvor virkelighedsnær undervisningen er. Det er et utrolig højt fagligt niveau, og jeg føler faktisk, at hver eneste gang jeg har været til undervisning, så får jeg noget med hjem, som jeg kan eksekvere på allerede den næste dag,« fortæller Merete.
Og hun giver et konkret eksempel herpå:
»Blandt andet har jeg tillært mig nogle værktøjer til at forklare og vurdere forretningsmodeller i faget ”Disruptive Innovation” , som jeg har anvendt i dialogen med vores hovedbestyrelse, og som dag gennemsyrer den måde, vi prioriterer initiativer i min afdeling..«
Et stærkt netværk
Når Merete påpeger at niveauet blandt hendes medstuderende er højt, er der særligt et element i undervisningen som hun finder værdifuldt.
»Man kan godt mærke, at man er blandt mennesker, som virkelig vil have noget ud af undervisningen - ingen sidder og putter sig – alle er engagerede og det giver det hele en ekstra dimension. Vi kommer alle fra forskellige verdener, brancher og virksomheder, men mange at de udfordringer og problemstillinger vi arbejder med i det daglige, er ens, og i det lys er det jo interessant at høre andres tilgang hertil,« forklarer hun.
Og hun peger på et yderligere element til hvorfor niveauet i undervisningen er højt
»Jeg er stor tilhænger af hvordan hvert modul er bygget op. Vi får forud for undervisningen udleveret materiale, som tager afsæt i undervisningen – det gør at alle er forberedte til fingerspidserne og klar til at engagere sig. Efter hvert fag skal der både udfyldes et kort ”reflection paper” og skrives en større opgave med udgangspunkt i en konkret problemstilling fra ens egen dagligdag. Det er ret afgørende for forankringen af den viden, man får. Og så er det utrolig givende at opleve, hvordan man ret hurtigt kan omdanne den tillærte viden til værdi for sin virksomhed ved at sætte den i spil i en virkelighedsnær kontekst,« påpeger hun.